8metai.png
baneris_kaire.jpg
baneris_desine.jpg
Pirmadienis, 2014 Balandžio 21
Menopauzė Spausdinti E-mail
2008 08 31

Kitoks moters gyvenimo etapas

mot2Menopauzė nėra liga, dėl kurios jūs turėtumėte būti gydoma tradicine pakaitine hormonų terapija (PHT). Tai normalus moters hormoninės raidos etapas, kai baigiasi menstruacijų ciklai. Dažniausiai tai atsitinka laikotarpyje nuo 45 – 55 metų amžiaus, nors gali būti ir 10 metų anksčiau arba vėliau.

Dažniausiai galima išskirti trys menopauzės etapus. Pirmiausia pradeda keistis kraujavimo pobūdis (kraujavimas sustiprėja arba susilpnėja), bet mėnesinės dar yra reguliarios. Kartais tai vadinama laikotarpiu prieš menopauzę. Gali pradėti mušti karštis. Paskui ateina metas, kai kiaušidžių funkcija nusilpsta tiek, kad mėnesinės tampa nereguliarios ir galiausiai nutrūksta. Paskutinis - laikotarpis po menopauzės – etapas pradedamas skaičiuoti tada, kai praeina 12 mėnesių nuo paskutinių mėnesinių. Šiuo laikotarpiu atsiranda vis ryškesni senėjimo simptomai, kuriuos lemia labai sumažėjęs estrogenų ir progesteronų lygis. Atsiranda daugiau raukšlių, gali pradėti augti  plaukai ant veido, išslinkti smilkinių plaukai. Raumenys netenka stiprumo ir tonuso, muša karštis, vargina nemiga. Kartais skauda sąnarius, pasidaro trapesni kaulai, padidėja osteoporozės rizika.
Dėl hormoninių pasikeitimų plonėja ir sausėja makšties audiniai (jie blogiau aprūpinami krauju), atsiranda palankios sąlygos uždegimams ir infekcijoms. Moterys kartais pradeda vengti lytinių santykių. Beje, visai be reikalo, nes reguliarūs lytiniai santykiai gerina makšties audinių kraujotaką.
Sumažėjus estrogenų gamybai, silpsta šlapimo pūslės raumenų tonusas, dėl to gali išsivystyti dalinis šlapimo nelaikymas, kai kosint, čiaudint, juokiantis ar mankštinantis netikėtai išteka šiek tiek šlapimo.
Atsiranda ir emocinių sutrikimų, ypač staigių nuotaikos svyravimų, kai moteris vieną minutę džiūgauja, o kitą jau yra apimta didžiausios nevilties.
Tačiau visų šių simptomų galima išvengti. Reikia tik valgyti tinkamą maistą, mankštintis, vartoti tinkamus papildus ir natūralius hormonų pakaitalus.
Sveikatos sutrikimų gali atsirasti ne tik dėl estrogenų stokos, bet ir dėl jų vyravimo (sutrikus normaliai pusiausvyrai tarp estrogenų ir progesterono). Ši pusiausvyra gali sutrikti, kai gaminasi per mažai progesterono (pvz. kai  neįvyksta ovuliacija) arba per daug estrogenų, pavyzdžiui, kai organizmas yra nuolatos veikiamas herbicidų, pesticidų ir plastiko, kuriuose yra vadinamųjų ksenoestrogenų, t.y. organizmą panašiai kaip estrogenai veikiančių medžiagų. Šie chemikalai kaupiasi riebiuose kūno audiniuose ir labai padidina vėžio riziką.
Kai estrogenai vyrauja, gali susilaikyti audiniuose skysčiai, sutrikti mėnesinės. Šiais laikais mus supa daugybė hormonų pusiausvyrą galinčių sutrikdyti chemikalų, dėl to mažėja spermatozoidų skaičius vyrų spermoje, gyvūnai ir žuvys keičia lytį ir žmonėms taip pat būdingos seksualinės mutacijos.
Vienas tradicinės pakaitinės hormonų terapijos minusų yra tas, kad vietoj progesterono naudojamos sintetinės į hormonus panašios medžiagos – progestinai (dirbtiniai hormonai). Jų galimas pašalinis poveikis – irzlumas, kepenų veiklos sutrikimai, kraujavimai iš makšties, kraujo krešulių susidarymas – vargu ar atsveria teigiamą estrogenų (jie, beje, skiriami daug didesnėmis dozėmis negu gydant natūralia PHT) poveikį širdžiai. Todėl geriau rinktis natūralią PHT.

Vengtini maisto produktai:

  • Tipiški vakariečių mėgstami valgiai (balta duona, riebūs pieno produktai, mėsa). Tai apskritai nesveikas maistas, juolab menopauzės laikotarpiu (nuo jo labiau gali mušti karštis).
  • Pesticidais ir herbicidais užteršti produktai. Juose yra estrogeno veikimą imituojančių medžiagų – ksenoestrogenų.
  • Intensyviai užaugintų gyvulių ir paukščių mėsa. Turi antibiotikų ir hormonų liekanų. Todėl rekomenduojama tik ekologiška mėsa.
  • Plastikiniuose induose laikomi produktai. Niekada nešildykite šių produktų kartu su pakuote, kad ksenoestrogenai iš pakuotės nepereitų į maistą.
  • Kofeinas, cukrus, šokoladas, alkoholis. Visi jie veikia kaip stimuliuojamosios medžiagos ir gali sukelti cukraus lygio kraujyje nukrypimus nuo normos.
  • Venkite labai karštų gėrimų ir pernelyg aštrių ir karštų valgių.

mot1Rekomenduojami maisto produktai:

  • Ekologiški vaisiai ir daržovės.
  • Fermentuoti sojų produktai. Vieni geriausių menopauzės simptomus švelninančių produktų. Sojose gausu izoflavonų (fitoestrogenų), kurie organizmą veikia panašiai kaip estrogenai ir užblokuoja žalingą estrogenų ir ksenoestrogenų poveikį.
  • Sojų pienas ir sūris, ryžiai, migdolų pienas.
  • Lęšiai, liucernos, pankoliai, pupelės, saulėgrąžų, moliūgų ir sezamų sėklos, braziliški ir graikiniai riešutai, sėmenys. Turi izoflavonų, o sėklos ir jų nerafinuoti aliejai – organizmui gyvybiškai svarbių riebalų, kurie mažina ne tik sąnarių skausmus ir išeminės širdies ligos riziką, bet ir makšties audinių sausumą.
  • Kopūstai (gūžiniai, lapiniai, žiediniai, Briuselio, šparaginiai), garstyčios, kaliaropės, griežčiai. Reguliuoja hormonų pusiausvyrą, taigi mažina riziką susirgti šios pusiausvyros sutrikimų sukeliamomis vėžio rūšimis (krūties vėžiu, gimdos kaklelio vėžiu).
  • Braziliški riešutai ir sezamų sėklos. Geresnis kalcio šaltinis negu karvės pienas.
  • Neriebus jogurtas su gyvomis bakterijomis. Padeda atkurti sveiką žarnyno mikroflorą. Tada geriau pasisavinamos maistingosios medžiagos.
  • Vitaminas B12. Jo yra riebioje žuvyje, kiaušiniuose, mėsoje. Mažina dirglumą, vidurių pūtimą, galvos skausmus ir kitokius menopauzės simptomus.
  • Kalis ir pantoteno rūgštis (vitaminas B5). Gerina antinksčių veiklą. Geri šių medžiagų šaltiniai – mažai apdoroti grūdai (rudieji ryžiai, burnočiai, miežiai, bolivinių balandų sėklos), žuvis (lašiša), pomidorai, šparaginiai, žiediniai kopūstai, avokadai, džiovinti abrikosai, bananai, melionai, apelsinai.
  • Džiovinti jūros dumbliai. Turi daug jodo ir kalcio.
  • Kviečių gemalai, kiaušiniai, lapinės daržovės, galvijų ir vištų kepenys, sausos mielės ir raudonieji burokėliai (virti). Turi daug folio rūgšties, kuri menopauzės metu ypač reikalinga (padeda apsaugoti kaulus).
  • Česnakas. Reguliuoja cholesterolio lygį.
  • Šaltinio vanduo. Reguliuoja kūno temperatūrą.
  • Valerijonų ir kryžiažiedžių arbatos. Rekomenduojamos sutrikus miegui.

Rekomenduojami maisto papildai:

  • Sojų izoflavonoidų turintys maisto papildai.
  • Multivitaminai (mineralai), skirti moterims, kurių sudėtyje yra boro, vitamino K, seleno, folio rūgšties, vitaminų D ir E, kalcio ir magnio. Šios medžiagos ypač reikalingos moterims menopauzės metu.
  • Vitaminas E. Jį vartojant mažiau muša karštis. Dozė – 400 TV per dieną. Jei vargina makšties audinių sausumas, rekomenduojama nakčiai įdėti į makštį po vieną vitamino E kapsulę (tai daryti 6 savaites).
  • Vitaminas K. Mažina pagausėjusį prieš menopauzę kraujavimą, padeda išsaugoti mineralus (kalcį) kauluose ir saugo nuo jų kaupimosi arterijose.
  • B grupės vitaminų kompleksas. Mažina psichinę įtampą, depresiją, nuotaikos sutrikimus, yra reikalingas energijos gamybai.
  • Maisto papildai savo sudėtyje turintys blakėžudės. Karščio antplūdžiams ir kitiems menopauzės simptomams sušvelninti.

mot3Naudingi patarimai:

  • Jei stipriai kraujuojate, pasitikrinkite pas ginekologą.
  • Reguliariai mankštinkitės. Tai ne tik padeda padidinti DHEA – vieno svarbiausių senėjimą lėtinančių hormonų – lygį, bet ir mažina stresą (stresas sustiprina menopauzės simptomus ir hormonų sutrikimus), saugo nuo nutukimo ir kaulų retėjimo. Reguliariai menopauzės periodu besimankštinančios moterys optimistiškiau žiūri į gyvenimą, jas mažiau muša karštis.
  • Medituokite arba darykite jogos pratimus.
  • Kai maudotės vonioje, pilkyte ramunėlių, snapučių ir jazminų aliejų. Tada geriau atsipalaiduosite.
  • Jei naktimis labai prakaituojate, dėvėkite medvilninius trikotažinius naktinius marškinius. Patalinė turi būti medvilninė, o kambarys – vėsus.
  • Jei jus vargina makšties sausumas, apsiplaudamos nevartokite dezodoruojamojo muilo arba kvapiųjų priemonių.

Medžiaga parengta pagal Lietuvos ir užsienio spaudą

 

2006 m. rugsėjis